Piedalāmies pētījumā par skolu pašpārvaldēm
Izglītības likumā ir nepieciešamas izmaiņas skolu pašpārvalžu regulējumā
2012. gada nogalē IK “J un M” piedalījās biedrības “Latvijas vecāku kustība” veiktajā pētījumā “Skolu un pirmsskolu pašpārvalžu darbības izvērtējums un ieteikumi efektivitātes uzlabošanai”. M. Mundure izpētīja un apkopoja informāciju par skolas pašpārvaldes regulējumu Latvijas Republikas normatīvajos aktos, kā arī analizēja Latvijā veiktos pētījumus no 2002. līdz 2012. gadam par skolu pašpārvalžu darbu un apkopoja secinājumus un priekšlikumus nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos.
Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) 2013. gada 17. janvārī notika pētījuma prezentācija un diskusija, uz kuru bija aicināti izglītības pārvalžu speciālisti, vecāku organizāciju, Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas, Iespējamās misijas un Tiesībsarga biroja pārstāvji.
Līdz šim Latvijā šāda veida pētījums nav veikts, un tas piedāvā ieskatu mūsdienīgā sadarbības modelī starp skolu, skolas vadību un vecākiem. Pētījums ir īpaši aktuāls šajā laikā, kad IZM aktualizējusi jautājumu un uzsākusi tiesību aktu projektu izstrādi skolu autonomijas stiprināšanai un vecāku līdzdalības veicināšanai izglītības jautājumu risināšanā.
Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis, uzrunājot pasākuma dalībniekus, izteica gandarījumu, ka tieši paši vecāki ir veikuši lielu darbu, izvērtējot skolu pašpārvalžu lomu izglītības iestādes dzīvē un sniedz priekšlikumus skolas un vecāku sadarbības uzlabošanai. Pētījuma līdzautores M. Mundure un E. Stankus iepazīstināja ar pētījuma mērķi, rezultātiem, priekšlikumiem un secinājumiem. Klātesošie uzzināja arī par Eiropas valstu labāko praksi un pieredzi, kas apkopota pētījumā..
Gan pētījuma veicēji, gan lielākā daļa aptaujāto vecāku, skolēni, skolotāji un skolas vadība uzskata, ka vecāki aizvien vairāk vēlas kļūt par sadarbības partneriem bērnu izglītošanas procesā izglītības iestādēs. Un tieši ar skolas pašpārvalžu starpniecību visefektīvāk var panākt vecāku reālu iesaisti svarīgu jautājumu risināšanā. Tāpēc pētījumā liels uzsvars likts uz savstarpējās komunikācijas uzlabošanu, informējot vecākus par iespējām un veidiem, kā kļūt par izglītības iestādes sadarbības partneriem jau bērna agrīnajā vecumā - pirmsskolā.